PINDAH ke http://www.almakki.com.my

Terima kasih dengan sokongn anda yang tidak berbelah bahagi DENGAN SELALU MENZIARAHI BLOG peribadi saya. Thanks for your support. Please go to our new home:

http://www.almakki.com.my

header almakki

شكرا علي زيارتكم وتعاونكم وتشجيعكم. نسأل الله أن يجعلنا من أهل الجنة نلقاكم في موقعنا الجديد

http://www.almakki.com.my

Bersedia Untuk Ke Makkah 22 Oktober Khamis ini

“Bang, nanti abang jangan lupa bawak semua baju yang nak di pakai ya”, pesan isteriku dengan bersungguh sungguh.

Beliau yang berada jauh di Alor Star mengingatkan ku. Mak Mertua ku yang kurang sihat menyebabkan ku terpaksa berkorban membenarkan isteriku menjaga ibunya. Tiada sesiapa anak anak yang boleh dan senang untuk menjaga mertuaku. Semuanya bekerja dan terikat dengan tangungjawab masing masing.

09032009717

Ini adalah kali pertama bernangkat mengerjakan haji dan bertugas dari Malaysia, sebelum ini hanya bernangkat ke Arafah dari Zahir, Makkah atau Aziziyyah yang hanya tempat tersebut di samping kawasan Mina sahaja.

Segala persiapan mungkin berbeza dan pastinya pengalaman baru akan ku tempuhi.

Semoga HAJI 1430 ini lebih menyedarkan ku hakikat aku inilah hamba Allah yang diberi masa sekejap sahaja untuk bercucuk tanam di muka bumi ini.

Pakej Almas

Taklimat haji di Hotel Nikko khas untuk jemaah yang membayar RM 120 ribu seorang.
Hanya 26 orang sahaja yang mendaftar dengan pakej ini.
Semoga mendapat haji yang mabrur

Surau Hijau yang menawan di Hotel Equatorial

15 0kt 09 037

‘Sign’ ke ruang solat yang di sediakan.

15 0kt 09 008

Sempena Taklimat Haji untuk Pakej Zamrud yang bernilai RM 60 ribu ke atas yang diadakan di Hotel Equatoroal Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur, aku sempat solat Zohor dan Asar di surau yang cantik ini.

Semua jemaah yang berjumlah 196 orang yang tersenarai di dalam ‘list’ telah dijemput untuk hadir ke Hotel Equatorial sempena taklimat ini. Tetapi yang hadir hanya 140 orang sahaja kerana mereka yang berdaftar dengan pakej ini adalah mereka yang sibuk dan jadual mereka sentiasa penuh.

Termasuk dalam pakej ini ialah Tuan Guru Dato Menteri Besar Kelantan.

Taklimat ini telah diadakan pada 10 Oktober 09 Sabtu lepas.

Taklimat Haji di Masjid Wilayah

masjid wilayah

Kehadiran jemaah yang telah pasti akan Mekah bagi mengerjakan haji pada tahun ini 1430 hijrah telah memenuhi semua kerusi yang telah disediakan. Alhamdulillah, ini akan memudahkan urusan jemaah juga kerana semua jemaah telah mendapat maklumat yang betul tentang cara untuk mendapat haji Mabrur nanti.

Ini adalah taklimat untuk mereka yang membayar Pakej Haji yang bernilai RM 19,990 dan ke atas.

masjid wilayah 2

Semoga haji yang Mabrur dapat kita capai bukan hanya melalui Kursus Haji sahaja, tetapi juga melalui pemahaman tentang cara bergerak menggunakan bas dan teknik terbaik untuk menghalang kita dari mengeluarkan kata kata nista dan cerca terhadap orang yang berada di sekeliling kita.

Jika berlaku sesuatu yang tidak diingini, bukan keluar tuduhan semberono. Sebab kita telah mendengar semua arahan dan cara pihak pengurusan akan menguruskan kita nanti.

Firman Allah dalam mengajar kita untuk mendapat haji Mabrur, “

الحج أشهر معلومات فمن فرض فيهن الحج فلا رفث ولا فسوق ولا جدال في الحج

Di dalam masa kita mengerjakan haji, janganlah kita bercakap kosong dan janagan lah kamu bertengkar dan berbahas.

Semoga kita semua nanti akan dapa mengerjakan haji di usia muda dan mendapat haji yang Mabrur iaitu haji yang di terima oleh Allah.

Bersedia dengan apa yang akan…

aidilitri 1430 093

Bersedia dengan apa yang akan berada di depan kita, ini lah antara jawapan ku kepada isteri ku apabila kami terlihat ‘sign’ ini didalam perjalanan balik ke Kelantan melalui jalan Grik ke Jeli.

“Betul ke ni bang? tak kan ada lagi kijang dan rusa di hutan ni sekarang? Mesti dah habis di tembak orang”, sambung isteri ku.

“Ala, itu tak payah lah kita fikirkan, yang pasti kita kena bersedia dengan apa yang akan berlaku nanti, sama ada kijang melintas, kereta banyak berhenti untuk tengok kijang, kemalangan di sebabkan kijang dan sebagainya”, tambahku.

Dalam hidup kita ini, apa yang berlaku mesti di jadikan panduan dan iktibar untuk masa hadapan.

Begitu juga apa yang telah berlaku kepada kaum dan umat sebelum kita.

Itu lah yang telah Allah ceritakan dalam Al Quran, satu per tiga dari ISI Quran adalah cerita orang orang terdahulu, supaya kita mengambil pengajaran dan iktibar serta panduan.

Semoga kita sentiasa berfikir dan bersedia dengan apa yang akan berlaku di masa akan datang.

Cadangan Pakaian, Keperluan dan Barangan untuk di bawa ke Tanah Suci – 40 hari

Pakaian Lelaki

1. Tuala Ihram                                                    2 pasang

2. Tali Pinggan Ihram                                       1 utas

3. Baju Biasa                                                       2 helai

4. Baju Melayu/Jubah                                    2 pasang

5. Singlet berlengan                                        4 helai

6. Seluar panjang                                             2 helai

7. Seluar kecil                                                     5 helai

8. Kain pelikat                                                    2 helai

9. Tuala mandi                                                   1 helai

10. Tuala kecil                                                    1 helai

11. Stokin/sarung kaki                                    2 pasang

12. Selipar getah                                               1 pasang

13. Kasut biasa ( lembut)                              1 pasang

14. Kopiah                                                           2 helai

IMG_0796Adakah benda ini perlu di bawa

Pakaian Perempuan

1. Telekong sembahyang                              2 pasang

2. Mini telekong                                               2 pasang Continue reading