Sifat Rajin Yang Perlu Di Contohi

Di suatu pagi yang cerah di Kampung Pangkal Gong, Pulai Chondong, Ismail sedang membersihkan ruang bawah katil yang penuh dengan beg dan baldi untuk  dia membasuh baju setiap hujung minggu selepas penat mengikuti kelas wajib di Maahad Tahfiz Al Quran Pulai Chondong.

Tiba tiba dia terdengar suara ustaz Nik Omar Nik Abd Aziz menegur dari belakang,” Nabi pesan, kalau buat sesuatu pekerjaan tu, mesti buat dengan bersungguh sungguh, jangan buat sambil cincai”.

Aik, bila masa pulak ustaz yang di hormati ramai ni berada di muka pintu bilik aku yang sememangnya tak tertutup tu, ngomel Ismail dalam hati.

Tapi betul apa yang dicakapkan oleh Ustaz tu, pernyataan itu memang ada dalam hadis Rasulullah SAW. “Sesungguhnya Allah lebih suka sesorang yang membuat sesuatu pekerjaan dengan bersungguh sungguh”. Itu hadis yang aku belajar dengan Ustaz Zailan Salleh dalam kelas dulu.

Ini lah antara cerita yang kami bualkan semasa pertemuan selepas lama tidak ketemu.

Hadis ini banyak memberi kesan kepada diri aku sekarang ini. Dalam kehidupan seharian yang sudah berumah tangga ini, sifat cincai dan sifat malas perlu dibuang jauh jauh.

Ini yang aku tengok hari ini di pejabat THTS Mekah sempena musim haji ini. Pengurus Operasi Haji, Haji Abdul Hadi memang menerapkan hadis ini dalam kehidupan beliau. Ini yang aku perhatikan. Selama lebih kurang 10 hari aku bekerja di sini, aku tak pernah tengok dia datang lambat. Juga aku tak pernah tengok dia jalan jalan dalam pejabat. Ini sifat yang terpuji yang kita sama sama perlu ikuti.

Hj Hadi sedang khusyuk di mejanya

Hj Hadi sedang khusyuk di mejanya

3 responses to “Sifat Rajin Yang Perlu Di Contohi

  1. interesting article!yet full with useful tips..thanks baba!keep up with good work!miss ya!

  2. salam…ustaz ana akan ke mekah 13 Jun bni utk permohonana ke umm al-qura..apa yg perlu sy tahu bila ke sana..ana memrlukan prtolongan utk mndapat mklumat trperinici..

    ni emal ana – seepalestinity@gmail.com

  3. Nice. Thank you for this article bang man. Its useful for my assignment. Thanks again.

Leave a Reply

