Madain Soleh – Kota Metropolitan yang ditinggalkan untuk IKTIBAR

“Ish… kau ni tak sabar sabar nak kawin ke?”. “Apa lah kau ni, kau manusia tak norml ke, anak Mak Datin tu, bukan sebarangan gadis tau, cantik, kaya, orang ternama dan yang lebih penting kita akan dapat gelaran Dato atau Tan Sri nanti bila kita dapat bunuh unta jahanam tu”, sambung kawan dia yang seorang lagi. “Kalau macam tu, jom malam ni kita pergi rumah Mak Datin tu dan kita jumpa dia di belakang bukit istana dia. Silap silap dia ajak masuk rumah, boleh tengok anak dara dia tu”.

Setelah mesyuarat dan perjumpaan rahsia diadakan antara Mak Datin bersama dua orang gangster, dan keputusan telah dicapai, datang lagi 7 orang gangster menjadikan mereka 9 orang. Setelah itu, berpakat lah mereka dengan mencari di manakah tempat yang sesuai untuk mereka membunuh unta Nabi Soleh ini. Adakah di tempat parking kereta Merc kita? Atau di belakang pejabat kita?

Senang je, kan unta tu tiap hari Selasa dia akan pergi minum di bandar Hijir, kita tunggu je lah di celah bukit tu. Bila unta tu lalu, terus kita libas  kaki dia, kan unta tu tinggi.. Senang kita menyorok di bawah. Dia tak nampak kita. Bincang mereka secara terperinci dalam Operasi Camel mereka.

14102008322Di belakang bukit sana tempat mereka melibas kaki unta Nabi Soleh dan terus membunuhnya. Ini adalah laluan yang Nabi Muhammad saw telah lalu untuk  Mu’tah bagi mengajak orang sana memeluk Islam. Musa An Nusair, Leftenan tentera Islam yang menakluki Gibraltar pernah melalui KAWASAN ini. Laluan antarabangsa hingga zaman Osmaniyah.

Seterusnya, Operasi Camel mereka telah berjaya, dan telah menjadi ‘breaking news’ pada pagi tersebut. Terus seluruh masyarakat Kota Metropolitan tersebut pergi mengejek Nabi Soleh.

Mereka bertanya, “Dimanakah AZAB Allah yang kamu janjikan jika kami tidak beriman kepada kamu dan membunuh unta kamu. Kami telah dapat mengalahkan TUHAN kamu. Tengok, unta yang keluar dari bukit batu pun, kami dapat bunuh. Setakat nak bayar unta kamu ni, kami pahat bukit dan ukir ukiran di dinding rumah, kami bagi hadiah je pada TUHAN kamu nanti sebagai bayaran unta ni”.

Kemudian, Nabi Soleh telah diberikan wahyu oleh Allah melalui perantaraan Jibril alaihissalam, azab akan sampai dalam masa 3 hari. Tsunami, gempa bumi, banjir terbayang dalam kepala mereka.

“Ahh..persetan kan itu semua. Kita akan selamat, kita mempunyai rumah yang kukuh dan kuat  ‘foundation’ nya. Rumah kita kan dalam bukit. Tiada siapa yang dapat mengalahkan kita. Bila datang kesusahan seperti yang dijanjikan Soleh si keparat tu, kita masuk je lah dalam bukit kita masing masing. Kita kan dah maju. Semaju Kota Tokyo yang lengkap dengan alat penggera bencana alam dan sebagainya”. Ngomel si ketua gangster sambil menjuih kan mulutnya pada Nabi Soleh.

Dan setiap hari muka mereka bertukar WARNA, tanda azab akan sampai dan masih ada peluang untuk bertaubat. TETAPI mereka angkuh dan sombong, masih berkeyakinan mereka lah yang paling pandai memerintah dan paling pandai mentadbir alam ini, walaupun penuh dengan rasuah dan hipokrit.

Sampai hari ketiga, tidak semena mena bunyi letupan yang kuat, mungkin sekuat bom bunyi yang dilepaskan oleh ISRAEl kepada sahabat sahabat kita di Ghazzah minggu lepas. Terus semua terkulai layu mati di tempat perbaringan mereka.

Yang tinggal hanyalah seorang perempuan yang selamat dan sambil terhenjut henjut terus berlari keluar dari Bandar tersebut mengikut jejak kesan Nabi Soleh yang telah keluar sebelum waktu subuh lagi.

Dia terus berlari dan terus berlari takut takut bunyi gegak gempita akan menyerang dia lagi. Dan bila sampai di satu tempat dan berjumpa dengan satu kabilah, terus dia menceritakan perihal ‘breaking news’ yang berlaku di KOTA METROPOLITAN Madain Soleh.

Dan sehingga sekarang cerita ini masih kekal dalam AL QURAN dan diceritakan kembali oleh ulama kita Ibn Kathir dalam kitab beliau ‘ al bidayah wan nihayah’. Sejarah Madain Soleh lebih awal dan lebih lama dari sejarah Piramid dan Firaun di Mesir. Nabi Soleh lebih awal dari Nabi Musa.

141020083241Bumbung rumah dalam kota yang ditinggalkan oleh penduduk awal tahun 1930 masihi. Boleh di lihat dan di lawati. Boleh mendapat pengalaman baru dengan melaliu denai denai dan lorong lorong dalam kota tersebut. Semangat kejiranan yang tinggi atara Muslimin ketika ini begitu tinggi.

6 responses to “Madain Soleh – Kota Metropolitan yang ditinggalkan untuk IKTIBAR

  1. salam…

    terima kasih sebab sambung kisah madain soleh…
    seluruh dunia dapat manfaat…
    thanks!!

  2. Salam Ustaz..Baarakallahu fikum..cerita yang menarik..dan memberi maklumat.salam ziarah dari Maghribi.

  3. Masya Allah, student dari Shanaqitoh.. Kalau di Saudi ni, semua orang dari Shanqiti di anggap orang alim.

    Beruntunglah anda kerana dapat berada di sana.
    Thanks a lot.

  4. muhammad fakhri

    aalhamdulillah sungguh takjup ana membaca nya..kalau ada rezeki dapat lagi

  5. kalau ada rezeki, cuba lah melawat ke sana. Fasi ru fil ard. Fan zuru kaifa ka na a kibatuz zalimin

  6. Mereka itulah pemuda 9 jahannam yg diceritakan ALLAH di dalam Surah an-Naml
    ayat 48. Kalah P.Ramlee (6 jahanam je……).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s