“Datang sabtu depan,lepas cuti…”

“ta al yau mis sabtil qadim, laisa yaumis sabti haza, as sabt ba’dal ijazah,” kata Encik Bahamadi kepadaku. Ini adalah kali ke berapa ntah aku datang bertemu beliau untuk mengambil sijil isteriku.

Dan urusan ini, dah dimulakan 3 bulan yang lalu. Kalau yang dah biasa dengan urusan dengan ARAB, semua dah merasa seperti ini.

Terus aku sambung ayat, ” Ni aku baru datang dari Malaysia ni. Aku dah balik, ni datang semata mata nak ambil sijil je ni. Kau ni taraf Universiti atau taraf tadika kanak kanak.”

Encik Bahamadi menjawab,” Aku tak kisah, kau datang dari Malaysia ke, kau nak balik datang balik ke, aku kata sabtu depan, lepas cuti. Ni tak boleh buat.”

Aku apa lagi darah terus naik ke telinga, rasa panas je. ish,ish arab betul lah mereka semua ni. Nak marah kan, hanya rugikan suara dan muka masam je. Senyum lah sebagai tawa dan penyejuk hati.

Aku pun terus menelefon Lotfi, ” Pi, salam..

baik,,,siapa sana?

Ustaz Lotfi ke?  Ni Bahamadi kata sijil hanya boleh ambil sabtu depan. Betul ke?

“Mana boleh macam tu, dah siap semua tu”.

Aku pun terus buka hp dan cari nombor student Isteriku, “ni ha tolong taip no student ni jap”. Dan aku teurs sambung, ” Semoga kau boleh kawin dengan anak gadis yang solehah”.

Terus Encik Bahamadi gelak. Dan keluar lah sijil Isteriku dari printer dia. Kemudian senarai markah semua semester.

Alhamdulillah. Ini dengan Bahamadi yang boleh dibuat bicara. Tu pun makan masa 3 bulan.

“Ni ha, pegi jumpa Soleh Diri ambil tandatangan dia kalau dia nak tandatangan”, sambung Encik Bahamadi.

Ish..ni satu lagi, nak lepas ORANG TINGKAT 4  Soleh Diri, Encik Abdullah Baridhwan satu lagi masalah ni. Dia ni lagi ego sombong dan tidak cerdik.

uqu-1

Tapi sebab dah mentaliti Arab, bila dah kerja kerajaan, buat macammana pun, masih kekal kerja.

Terigatku pada Lua’i, pemuda arab yang ku temui minggu lepas, dia bercita cita nak kerja kerajaan. sebab utamanya bila tak buat kerja ‘sangat’ pun, gaji tetap tinggi dan tiada istilah buang kerja. Maksudnya , dia dah niat kalau dapat kerja kerajaan, nak ponteng dan nak buat malas.

Ni lah yang aku rasa pernah berlaku pada Encik Abdullah Baridhwan ni. Dia ni tak makan saman.

“Ab gha Dr Soleh,hu wa maujud? Hu wa masghul..ta al bukrah..”. Dia ni susah sikit. Kalau dia kata A. A lah..jangan lawan. Kena ikut apa kata dia.  Tapi lurus bendul dengan apa yang dia cakap, sebulan lah urusan kita. Tu pengalaman sebelum ni.

“Kholas, atruk indak, ba’das solah, a tik”, sambungku dalam bahasa pasar.

Alhamdulillah selepas solat Zohor, SIJIL isteriku dah di tandatangan.

Selepas Encik Bahamadi photostat dan cop salinan seperti asal. Aku tanya, mana sijil SPM isteriku, dia dengan selamba menjawab, tiada, hilang.

Satu lagi bom jatuh atas kepalaku.

“Argh… ni nak kena doa bagi kawin dengan anak raja la pulak ni”, ngomel aku dalam hati.

Akhir sekali, aku tak berjaya meendapatkan sijil SPM isteriku. Alasan yang pelbagai yang dia kata. Ntah, nak percaya pun susah. Kena guna cara lain lah ni. Alhamdulillah ala kullihal. Allahumma’jurni fi musibati wakh luf li kkhairan minha.

Cuma ada lagi kena cop dan tandatangan WAKIL JAMIAH ni. Ya Allah..

REALITI SEKARANG

Inilah suasana berurusan dengan Arab. Harap kita sebagai khalifah di muka bumi Allah yang faham Islam ini jangan lah jadi macam mereka. Islam hanya keluar dari Makkah, tapi pengamalannya di tempat asalnya masih boleh di pertikai.

Semoga guru guruku di Universiti Ummul Qura dapat mendidik pegawai pegawai yang bekerja ini supaya lebih bersifat dengan akhlak Islam.

Supaya negara kita selamat dari manusia yang berakhlak sebegini.

2 responses to ““Datang sabtu depan,lepas cuti…”

  1. sabar ust mang.. alhamdulillah.. siap jugop. ana pon waser susoh hati doh bahmadi jawab gitu. main2 sungguhlah dia neh.

  2. tahu pi dia macam mana? bila ana marah mcm tu, senang je..dia tekan dan print terus. TERUS siap sijil. Selama ni, dia bohong ana lah. Dia kata susah dan perlu mcm mcm. Padahal tekan print dan terus siap.
    Terima kasih byk pi sebab tolong ana. Semoga anta balik jadi pegawai agama istana terengganu. Amin

Leave a Reply

