Ikan Keli

“Bang, boleh beli ikan keli tak bang? berapa sekilogram?’ tanyaku pada pemuda yang sedang ralit menangkap ikan keli di dalam kolam yang baru dikeringkan itu.

24052009983

“Boleh, nak yang besar atau yang kecil? Yang besar RM 3.50. Yang kecil RM 2”.

“Ambil yang besarlah 2kg”, sambutku.

Setelah siap di timbang, aku bergegas ke kereta. Bila nak hidupkan enjin, ku terpandang daun kesum yang hidup melata dalam parit di tepi kolam ikan keli tersebut. Ni bagus kalau di kutip dan maskkan dalam gulai ikan keli.

Terus ku turun dari kereta dan pergi bertanyakan pekerja tadi. “Boleh tak nak ambil daun kesum tu?”. “Boleh je, ambil je banyak mana yang nak, dia tumbuh sendiri tu”.

Segera ku tutun ke parit dan mengtip daun kesum tersebut. “Masya Allah betul Allah ni, dia dah tumbuhkan siap siap daun kesum ni di kawasan yang ada kolam ikan keli. kenapa ya? Ini memudahkan kita sebagai manusia untuk memasak ikan keli ni bersama dengan dan kesum ni. Untuk menambahkan selera dan menghilangkan hanyir ikan Keli. Inilah sebabnya, di sesuatu kawasan tu sebenarnya dah ada kelengkapan atau benda yang boleh digunakan bersama dengan bahan di tempat tersebut”.

“Inilah juga yang Allah sebutkan dalam Al Quran:

Dan aku menciptakan kamu berpasang pasangan.

Allah menciptakan ikan keli, ada daun kesumnya. Allah menciptakan bunga betik jantan dan bunga betik betina uuntuk pendebungaan. Allah menciptakan bunga salak jantan dan bunga salak betina, juga untuk pendebungaan. Dan bermacam yg lain yang Allah dah but dan cipta siap siap untuk manusia gabung dan gemblengkan sesuatu supaya dimudahkan untuk urusan manusia.

4 responses to “Ikan Keli

  1. Assalamualaikum Man

    Apa khabar?

    Allah swt selalu memudahkan hidup kita.. Alhamdulillah

  2. bila man boleh pi makan ikan keli rumah mama ziza ni…?
    Ayu kata resipi mama zieza mesti best punya…

  3. Salam…

    Seronok makan ikan keli dengan daun kesum. Dah lama tak makan ikan keli.Kat sini daun kesum tak nak hidup. Masa musim sejuk jer gemuk sekarang mati terus. Sedih sangat. Sampaikan salam akak pada ayu & Muhammad.

  4. Mohd Arshad

    salam..usatz…kat kedai jawa ghazzah banyak ikan keli africa tapi kepala aje besar isi tak ada…daun kesum mana nak cari…selamat..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s