Category Archives: THTS

Madain Soleh – Kota Metropolitan yang ditinggalkan untuk IKTIBAR

“Ish… kau ni tak sabar sabar nak kawin ke?”. “Apa lah kau ni, kau manusia tak norml ke, anak Mak Datin tu, bukan sebarangan gadis tau, cantik, kaya, orang ternama dan yang lebih penting kita akan dapat gelaran Dato atau Tan Sri nanti bila kita dapat bunuh unta jahanam tu”, sambung kawan dia yang seorang lagi. “Kalau macam tu, jom malam ni kita pergi rumah Mak Datin tu dan kita jumpa dia di belakang bukit istana dia. Silap silap dia ajak masuk rumah, boleh tengok anak dara dia tu”.

Setelah mesyuarat dan perjumpaan rahsia diadakan antara Mak Datin bersama dua orang gangster, dan keputusan telah dicapai, datang lagi 7 orang gangster menjadikan mereka 9 orang. Setelah itu, berpakat lah mereka dengan mencari di manakah tempat yang sesuai untuk mereka membunuh unta Nabi Soleh ini. Adakah di tempat parking kereta Merc kita? Atau di belakang pejabat kita?

Senang je, kan unta tu tiap hari Selasa dia akan pergi minum di bandar Hijir, kita tunggu je lah di celah bukit tu. Bila unta tu lalu, terus kita libas  kaki dia, kan unta tu tinggi.. Senang kita menyorok di bawah. Dia tak nampak kita. Bincang mereka secara terperinci dalam Operasi Camel mereka.

14102008322Di belakang bukit sana tempat mereka melibas kaki unta Nabi Soleh dan terus membunuhnya. Ini adalah laluan yang Nabi Muhammad saw telah lalu untuk  Mu’tah bagi mengajak orang sana memeluk Islam. Musa An Nusair, Leftenan tentera Islam yang menakluki Gibraltar pernah melalui KAWASAN ini. Laluan antarabangsa hingga zaman Osmaniyah.

Seterusnya, Operasi Camel mereka telah berjaya, dan telah menjadi ‘breaking news’ pada pagi tersebut. Terus seluruh masyarakat Kota Metropolitan tersebut pergi mengejek Nabi Soleh.

Mereka bertanya, “Dimanakah AZAB Allah yang kamu janjikan jika kami tidak beriman kepada kamu dan membunuh unta kamu. Kami telah dapat mengalahkan TUHAN kamu. Tengok, unta yang keluar dari bukit batu pun, kami dapat bunuh. Setakat nak bayar unta kamu ni, kami pahat bukit dan ukir ukiran di dinding rumah, kami bagi hadiah je pada TUHAN kamu nanti sebagai bayaran unta ni”.

Kemudian, Nabi Soleh telah diberikan wahyu oleh Allah melalui perantaraan Jibril alaihissalam, azab akan sampai dalam masa 3 hari. Tsunami, gempa bumi, banjir terbayang dalam kepala mereka.

“Ahh..persetan kan itu semua. Kita akan selamat, kita mempunyai rumah yang kukuh dan kuat  ‘foundation’ nya. Rumah kita kan dalam bukit. Tiada siapa yang dapat mengalahkan kita. Bila datang kesusahan seperti yang dijanjikan Soleh si keparat tu, kita masuk je lah dalam bukit kita masing masing. Kita kan dah maju. Semaju Kota Tokyo yang lengkap dengan alat penggera bencana alam dan sebagainya”. Ngomel si ketua gangster sambil menjuih kan mulutnya pada Nabi Soleh.

Dan setiap hari muka mereka bertukar WARNA, tanda azab akan sampai dan masih ada peluang untuk bertaubat. TETAPI mereka angkuh dan sombong, masih berkeyakinan mereka lah yang paling pandai memerintah dan paling pandai mentadbir alam ini, walaupun penuh dengan rasuah dan hipokrit.

Sampai hari ketiga, tidak semena mena bunyi letupan yang kuat, mungkin sekuat bom bunyi yang dilepaskan oleh ISRAEl kepada sahabat sahabat kita di Ghazzah minggu lepas. Terus semua terkulai layu mati di tempat perbaringan mereka.

Yang tinggal hanyalah seorang perempuan yang selamat dan sambil terhenjut henjut terus berlari keluar dari Bandar tersebut mengikut jejak kesan Nabi Soleh yang telah keluar sebelum waktu subuh lagi.

Dia terus berlari dan terus berlari takut takut bunyi gegak gempita akan menyerang dia lagi. Dan bila sampai di satu tempat dan berjumpa dengan satu kabilah, terus dia menceritakan perihal ‘breaking news’ yang berlaku di KOTA METROPOLITAN Madain Soleh.

Dan sehingga sekarang cerita ini masih kekal dalam AL QURAN dan diceritakan kembali oleh ulama kita Ibn Kathir dalam kitab beliau ‘ al bidayah wan nihayah’. Sejarah Madain Soleh lebih awal dan lebih lama dari sejarah Piramid dan Firaun di Mesir. Nabi Soleh lebih awal dari Nabi Musa.

141020083241Bumbung rumah dalam kota yang ditinggalkan oleh penduduk awal tahun 1930 masihi. Boleh di lihat dan di lawati. Boleh mendapat pengalaman baru dengan melaliu denai denai dan lorong lorong dalam kota tersebut. Semangat kejiranan yang tinggi atara Muslimin ketika ini begitu tinggi.

Advertisements

Madain Soleh

13102008251

Ini lah suasana bandar yang disebut dalam al quran dalam kisah Nabi Soleh. Ini adalah bandar atau kota metropolitan pada zaman tersebut.

Pada masa tersebut ada 9 orang gangster yang bermaharaja lela di dalam bandar ini. Dan seoang janda kaya atau mak datin yang menawarkan gadis cantik dan harta untuk mereka mereka yang dapat membunuh unta ajaib Nabi Soleh. Maka bermula lah kisah yang telah berlaku dan telah…..

bersambung….

13102008274

13102008260

13102008296

14102008329

14102008324

20081022374

Hari ini 3 Januari 2009 : Hari Terakhir Kerja untuk Musim Haji 1429

Alhamdulillah, syukur kepada Allah. Hari ini adalah hari terakhir bersama THTS untuk musim haji 1429. Sabtu.

Semua pegawai dari Malaysia yang masih ada adalah dari mereka yang boleh membuat keputusan untuk THTS. Yang lain alhamdulillah, yang telah dijadualkan balik awal telah selamat kembali bersama keluarga masing masing di Malaysia.

Semoga perkhidmatan haji pada tahun ini dapat meningkatkan keimanan setiap staf yang bertugas dan seterusnya dapat menambahkan kemahiran serta saham untuk simpanan akhirat nanti.

Juga kami mendoakan semoga semua jemaah haji telah selamat kembali dengan keampunan dari Allah dan berpuas hati dengan perkhidmatan yang kami berikan. Semoga akan datang lagi dengan THTS pada umrah atau haji akan datang. Ini meminjam kata kata CEO THTS, Tuan Haji Mejar (B) Mohd Ramli dalam ucapan kesyukuran bersama jemaah di Hotel Dallah Barakah sehari sebelum jemaah berangkat pulang sebelum ini.

mesy-last

Mesyurat Penutupan Akaun bersama Hj Zul Audit dan COO, Tn Hj Jamal Daman Hoori

Kita semua mengharapkan supaya haji haji yang mendatang dapat digunakan sebagai platform untuk kita orang Islam seluruh dunia berkumpul dan mencari satu gerak kerja bersama untuk menyelamatkan saudara kita di Palestin yang ditindas setiap saat dan masa sekarang ini.

Seterusnya semoga kita semua dapat menjadi seorang Muslim yang berjaya dunia akhirat, dengan kata lain kita dapat menjadi jutawan di dunia dan juga jutawan di akhirat nanti.

Seterusnya jemaah umrah selepas ini bermula pada 12 Januari 2009, iaitu Pakej Ziarah Umrah yang akan ke Madain Soleh di bandar Al Ula.

Bersama dengan pegawai Maktab 85

Maktab 85 adalah satu pejabat untuk menguruskan jemaah haji yang di abwah seliaan MUASSASAH JEMAAH HAJI ASIA TENGGARA.

Pakej THTS berada di bawah maktab 85 dan 86. Semua passport jemaah haji dan segala pergerakan adalah di bawah tanggungjawab maktab. Untuk mudah faham sistem yang digunakan pada zaman dahulu cuma bana yang berbeza. Dulu dikenali sebagai Syeikh Haji. Sekarang maktab. Syarikat di Malaysia hanya pemudah cara dengan jemaah.

30112008420

Hj Shahidan Taib, Timb Pengerusi Maktab 85

Sifat Rajin Yang Perlu Di Contohi

Di suatu pagi yang cerah di Kampung Pangkal Gong, Pulai Chondong, Ismail sedang membersihkan ruang bawah katil yang penuh dengan beg dan baldi untuk  dia membasuh baju setiap hujung minggu selepas penat mengikuti kelas wajib di Maahad Tahfiz Al Quran Pulai Chondong.

Tiba tiba dia terdengar suara ustaz Nik Omar Nik Abd Aziz menegur dari belakang,” Nabi pesan, kalau buat sesuatu pekerjaan tu, mesti buat dengan bersungguh sungguh, jangan buat sambil cincai”.

Aik, bila masa pulak ustaz yang di hormati ramai ni berada di muka pintu bilik aku yang sememangnya tak tertutup tu, ngomel Ismail dalam hati.

Tapi betul apa yang dicakapkan oleh Ustaz tu, pernyataan itu memang ada dalam hadis Rasulullah SAW. “Sesungguhnya Allah lebih suka sesorang yang membuat sesuatu pekerjaan dengan bersungguh sungguh”. Itu hadis yang aku belajar dengan Ustaz Zailan Salleh dalam kelas dulu.

Ini lah antara cerita yang kami bualkan semasa pertemuan selepas lama tidak ketemu.

Hadis ini banyak memberi kesan kepada diri aku sekarang ini. Dalam kehidupan seharian yang sudah berumah tangga ini, sifat cincai dan sifat malas perlu dibuang jauh jauh.

Ini yang aku tengok hari ini di pejabat THTS Mekah sempena musim haji ini. Pengurus Operasi Haji, Haji Abdul Hadi memang menerapkan hadis ini dalam kehidupan beliau. Ini yang aku perhatikan. Selama lebih kurang 10 hari aku bekerja di sini, aku tak pernah tengok dia datang lambat. Juga aku tak pernah tengok dia jalan jalan dalam pejabat. Ini sifat yang terpuji yang kita sama sama perlu ikuti.

Hj Hadi sedang khusyuk di mejanya

Hj Hadi sedang khusyuk di mejanya

Di Tabung Haji Travel and Services

logoAlhamdulillah, musim ahji 1429 hijrah telah bermula. Satu lagi peluang diberikan Allah untuk menambahkan saham dengan menggunakan tulang empat kerat dan sepenuh tenaga bagi memudahkan segala urusan tetamu Allah di bumi Makkah yang penuh berkat ini.

Semoga jasa dan tenaga yang kita curahkan akan diterima sebagai amalan yang diterima Allah. Seperti mana yang di doakan oleh Nabi Ibrahim ketika mana baginda selesai membina Kaabah al musharrafah, ” robbana taqabbal minna”.

Juga di harapkan semoga segala urusan haji 1429 hijrah dipermudahkan dan disenangkan pergerakannya oleh Allah.